BildearkivForsideKontaktSitemapEngelskNorsk
NCE-SE.NO > Nyheter > Fikk en solid dose realfag

Nyheter

Fikk en solid dose realfag

300 elever fra prosjektet Kongsbergskolen fikk oppleve realfag i praksis under en svært annerledes skoledag. De besøkte Subsea Valley Conference og opplevelsessenteret Engineerium.

Kongsbergskolen på Engineerium. Foto: Per Skøien/NCE SE

Vi fulgte syvendeklassingene fra Skavanger skole på en annerledes og spennende skoledag. Fra venstre: Jenny-Kristine Tverborgvik, Sindre T. Aslesen, Katrine Flatin Bartos, Tea-Emilie Wasasantibańez og Knut Sandbæk. Foto: Per Skøien/NCE SE

– Jeg føler dette opplegget vekker nysgjerrigheten for realfag, og får elevene til å undre seg over komplekse problemstillinger som teknologene jobber med å løse i det praktiske livet, sier prosjektleder Wenche Andersen i Kongsbergskolen.

Det er andre gangen hun tar med seg hundrevis av Kongsbergelever til Subsea Valley Conference på Telenor Arena. Elevene fra 5. til 7. trinn var kledd opp i hvite t-skjorter med ”Kongsbergskolen” på ryggen. Uniformeringen var sponset av NCE Systems Engineering (SE) på Kongsberg.

Opplegget passet som hånd i hanske til at Kongsberg nå har fått status som realfagskommune – den eneste i Buskerud. En status daglig leder Torkil Bjørnson i NCE SE har hilst svært hjertelig velkommen med tanke på rekruttering til teknologibedriftene på Kongsberg.

Teori og praksis
Første stopp for elevene var Aker Solutions opplevelsessenter Engineerium. Her fikk elevene prøve seg i spennende øvelser knyttet til ingeniørkunst innen for olje- og gassbransjen. De unge hvitkledde koste seg åpenbart i rollen som ”vitenskapsmenn”.

Den praktiske delen ble avløst av tre spennende foredrag i selve Subsea Valley konferansens lokaler. De fikk se matematiske eksperimenter, oppleve verdensrommets dimensjoner og følge oljens vei fra havbunnen til land.

Matematiker Roger Antonsen fra Universitet i Oslo slo nok best an blant tilhørerne.

– Jeg elsker matematikk. Definisjonen er ganske enkel; Matematikk er å ta ett eller annet, og finne noen mønstre, fortalte Antonsen.

Han fridde til realfagsinteressen mens han sjonglerte baller på scenekanten.

– Vi eksperimenterer og leker med tall hele tiden. Det er sånn vi blir smarte, prediket Antonsen, og avslørte blant annet at man matematisk hadde funnet ut at det er nøyaktig 85 måter å knyte et slips på. Verken mer eller mindre.

Solforsker Pål Brekke ved Norsk Romsenter satte nok også i gang en god porsjon undring i sitt foredrag om verdensrommet. Han fortalte elevene blant annet at solen avgir like mye energi på ett sekund som hele Norges energiproduksjon gjør på 600 millioner år.

Brekke fremhevet også Kongsberg Gruppens arbeid med kritiske deler til romfartøyet Rosetta som lyktes med å lande modulen Philae på en komet i verdensrommet i 2014.

Kongsbergskolen på Engineerium. Foto: Per Skøien/NCE SE
Katrine Flatin Bartos (nærmest) og Tea-Emilie Wasasantibańez jobber med å løse en oppgave inne på Engineerium. Foto: Per Skøien/NCE SE

– Har lært masse
Elevene var enige om at de hadde lært mye i løpet av dagen.

– Det har vært veldig kult. Jeg har lært masse. Jeg husker nok best han mattesjongløren og planetfilmen, sier 13-åringen Katrine Flatin Bartos.

Før de slapp til i Engineerium, ga vi fem elever to utfordringer som de skulle tenke på i løpet av dagen. De skulle svare på hva de vil jobbe med når de blir voksne, og hva næringslivet i Norge skal drive med når oljen tar slutt.

Her er svarene fra de fem klassekompisene:

Tea-Emilie Wasasantibańez:
1. Jeg vil bli danser, eller noe som hjelper andre mennesker.
2. I fremtiden må vi finne andre energikilder enn olje. Og det gjør ikke så mye om oljen blir borte, den skader jo jorda så mye uansett.

Jenny-Kristine Tverborgvik:
1. Jeg vil bli arkeolog, skuespiller eller trompetist.
2. I fremtiden har noen funnet ut hvordan vi bruker vindkraft bedre enn i dag. Det kan overta for oljen.

Katrine Flatin Bartos:
1. Jeg vil bli ingeniør, og noe med data.
2. I fremtiden må vi bruke biodrivstoff, og utvikle bedre elbiler.

Knut Sandbæk:
1. Jeg vil bli lastebilsjåfør.
2. I fremtiden må vi bruke strøm og bioenergi.

Sindre T. Aslesen:
1. Jeg vil bli programmerer.
2. I fremtiden må vi utvikle og leve av fornybar energi – vann og strøm.

Må jobbe mer
Kontaktlærer Marius Berg fra Skavanger skole var også fornøyd med en annerledes skoledag.

– Det var bra å få prøve aktivitetene på Engineerium, og jeg tror nok at matematikeren fenget mest i foredragssalen, sier Berg.

Kontaktlæreren tror nok flere elever øker sin realfagsinteresse etter en slik dag, og at det nå blir opp til skolen å jobbe mer med fagene for å sikre at interessen opprettholdes.

Kongsberg er, som nevnt innledningsvis, valgt ut som den eneste realfagskommunen i Buskerud. Kunnskapsdepartementet har satt av 20 millioner kroner som skal brukes på realfagskommunene. Forutsetningen for å få denne statusen er at kommunen forplikter seg til å arbeide systematisk og helhetlig for å forbedre barn og unges kompetanse og resultater i realfag, fra barnehage til fullført grunnskole.

Daglig leder Torkil Bjørnson i NCE SE har tidligere uttalt at dette er godt nytt for næringslivet og regionen.

– Det vil gjøre hele regionen mer attraktiv, sier Bjørnson.


Elevene hørte spennende foredrag om blant annet oljeinstallasjoner på havbunnen. Foto: Per Skøien/NCE SE

 

 

 

 


 Utskriftsvennlig versjon
Skrevet 17.04.15