BildearkivForsideKontaktSitemapEngelskNorsk
NCE-SE.NO > Nyheter > Et grenseløst jobbmarked

Nyheter

Et grenseløst jobbmarked

I fremtiden ligger vi an til å få et jobbmarked som ikke er fagspesifikt grunnet økt kompetansenivå i samfunnet, globalisering og digitalisering. Det var temaet for årets lærerprogram under Teknologidagene, som for første gang samlet alle lærne fra barnehage til høyskole i Kongsberg.

Foredrag i Oksen tittel

Trond I. Øksgaarden snakket blant annet om glasur-generasjonen under sitt foredrag. Alle foto: Eva Jeanette Johnsen, NCE SE

Totalt 420 lærere er invitert; alle pedagogiske ledere i barnehagene og lærere i grunnskolen i Kongsberg, realfagslærere på Kongsberg videregående skole og realfagslærere på Høyskolen i Buskerud og Vestfold.

– Det er første gang vi har samlet alle lærerne på en gang, sier Wivi-Ann Bamrud som er markedssjef i Kongsberg Næringsforum.

Teknologidagene på Kongsberg arrangeres av Kongsberg Næringsforum i samarbeid med NCE Systems Engineering og Kongsbergskolen.

Digitale muligheter
Konserndirektør i Kongsberg Gruppen, Hege Skryseth, åpnet showet og snakket om digital revolusjon, fleksibelt arbeidsliv og globalisering. Foredraget i seg selv er også temmelig «high-tech». Det blir nemlig filmet og vist direkte i salen ved siden av.

– Det er kjempefint å bli klar over de ulike digitale mulighetene, det er mye nytt og spennende, sier Lisbet Sagvolden, lærer på Tislegård ungdomsskole, etter det første foredraget.

– Det er også bra å treffe andre kollegaer utenfor skolen. Vi har ulik kompetanse-evne så det er ålreit å komme sammen og diskutere ulike erfaringer og opplevelser, tilføyer hun.

Lærere i Krona

Tid til å tenke
Utover dagen foregår en rekke ulike foredrag parallelt. Otto Waaraas, førstelektor ved Institutt for realfag ved HBV, snakker om hvorfor det for mange er vanskelig å lære realfag.

– Tittelen på foredraget mitt, «Slutt å tipp», kommer av at jeg opplever at mange elever gjetter på løsningene, forklarer Waaraas.

– Mange tror at man fremstår som intelligent ved å gi et raskt svar, men det er ikke riktig, og ihvertfall ikke hvis svaret er feil.

Han mener nøkkelen til læring er å ta det med ro:

– Det er viktig å ta seg tid til og sette seg ned og tenke. På den måten kan man komme frem til de rette løsningene. Å bruke kort tid har ingenting med intelligens å gjøre.

Otto Waaraas
Otto Waaraas

«Glasur-generasjonen»
Hva kjennetegner egentlig «Morgendagens arbeidsliv» og arbeidstakere i et grenseløst jobbmarked?

– Vi har opplevd et skifte fra industrikompetanse til kompetanseindustri. I tillegg ser vi et økt kompetansenivå i samfunnet, forteller fakultetsrådgiver ved HBV, campus Drammen, Trond I. Øksgaarden til en sal full av interesserte lærere.

– De som er født mellom ca 1980 og 2000 er en del av det vi kaller for generasjon Y, den såkalte «glasur-generasjonen».

Y-generasjonen er preget av å ha vokst opp i en glansperiode. Øksgaarden påpeker at det er viktig å få de eldre og yngre generasjonene til å fungere sammen i arbeidslivet.

– Y-ene har god selvtillit, er kreative, smarte osv. Vi ser også at de har et høyt behov for selvrealisering. De lever ikke for jobben, men jobber for å leve. Arbeidstid og fritid glir gjerne over i hverandre, forklarer Øksgaarden.

– Det de derimot ikke er så flinke til, er å takle motgang. Det er viktig at de justeres av en fremtidig sjef slik at de kan tilpasse seg virkeligheten av arbeidslivet, poengterer fakultetsrådgiveren.

interesserte lærere

Generasjon-Y trenger med andre ord ledere og lærere som kan være både mentor, coach og veileder.

– Ledelsesutfordringen i morgendagens arbeidsliv blir å skape bevissthet om hverandre. Omsorg og grensesetting er nøkkelord uansett alder eller generasjon. Det er viktig at vi ser og benytter oss av de ulikes evner og talenter på best mulig måte, sier Øksgaarden.


 Utskriftsvennlig versjon
Skrevet 10.11.15